بهترین زمان برای پذیرایی از مهمانان بر سر سفره عقد را انتخاب نمایید
نوشته شده توسط : تیم تشریفات ژینوس

همانطور که می دانید مراسم عقد یکی از مهمترین مراسم هایی است که هر فرد در زندگی آن را تجربه می کند. امروزه با توجه به هزینه های بالا و همچنین مدرنیته شدن سبک زندگی ها، بسیاری از افراد خواهان این هستند که عروسی را برگزار نکنند ولیکن از برگزاری مراسم عقد نمی توانند سرباز زنند. برای خانواده ها همچنان برگزاری مراسمی که بتوانند خانواده های خود را برای ازدواج فرزندانشان دعوت کنند، مهم تلقی می شود و با وجود حذف مراسم باشکوه و گسترده عروسی، همه می خواهند عقد را طوری برگزار کنند که خانواده ها را دعوت کرده و برای مهمانان شبی خاطره انگیز را فراهم آورند. حتی برای آن دسته از افرادی که هنوز علاقه دارند مراسم عروسی داشته باشند نیز شبی را برای عقد اختصاص می دهند و حتی ممکن است مراسم عقد و عروسی در یک روز برگزار شود. به هر حال و در هر شرایطی مراسم عقد مجلسی است که نمی توان از آن رد شد و باید آن را برگزار کرد.

سفره عقد

برپا کردن مراسم عقد چطور انجام می شود

جشن عقد در ایران بسیار مهم به شمار می رود و قدمت بسیار زیادی دارد. گرچه که عقد یک سنت دینی به شمار می رود ولیکن در ایران می توان آن را از آیین زرتشت نیز دانست البته قابل ذکر است که عقد آن دوره در ایران به صورت آریایی انجام می شده و امروزه شکلی مذهبی - ایرانی به خود گرفته است. به این صورت که بر سر سفره عقد ایرانی می نشینند و عقد دینی (سنت پیامبر) را به جای می آورند. مراسم عقد در زمان های گذشته پس از مراسم شیرینی خوران (بله بران) و بعد از آشنایی دو خانواده انجام می شد. عقد کنان به معنای نقطه شروع دوره ای جدید از زندگی دختر و پسری است که قرار است زندگی مشترکشان را شروع کنند.

جالب است بدانید جشن عقد در هر قومیت ایرانی شکلی جدا و متفاوتی دارد اما رسم بیشتر این قومیت ها بر این پایه است که هزینه های مراسم عقد بر دوش خانواده عروس می باشد. به صورت کلی گرفتن جشن عقد به این دلیل است که خانواده های هر دو طرف باهم بیشتر آشنا شوند و شروع زندگی مشترک زوج جوان را در کنار هم جشن بگیرند و البته مراسمی است که هرکسی که می خواهد به دختر و پسر هدیه ای بدهد در این مراسم می تواند این کار را انجام دهد.

آداب مراسم ازدواج را می شناسید؟

به صورت کلی پیوند ازدواج یک زوج مراحلی دارد که باید به ترتیب و با دقت انجام شود که در اینجا به بررسی آنها می پردازیم، با ما همراه باشید.
در ابتدایی ترین قدم و بعد از پسند کردن و انتخاب کردن دختر و پسر از سمت همدیگر، پیشنهاد ازدواج از سوی خانواده و خود داماد مطرح می شود. پس از آن با فرض اینکه جواب خانواده و عروس خانم مثبت بود، مراسم بله بران صورت می گیرد که در آن بزرگان هر دو خانواده دور هم جمع می شوند و بر سر مسائلی همچون مهریه و تاریخ عقد و عروسی و شرایط ازدواج باهم صحبت می کنند. سپس به مراسم نامزدی و عقد می رسند و با توجه به علایق و سنتی که دارند جشن نامزدی و یا عقدی برگزار می کنند. 
جهاز بران و حنابندان از دیگر مراسمی است که قبل از عروسی برخی از قومیت ها دارند و برگزار می کنند. در نهایت هم برگزاری مهمانی عروسی می باشد و زوج زندگی مشترک خود را شروع می کنند. تمامی این مراحلی که بیان شد با توجه به شرایط خانواده ها و البته علایق زوج هستند و ممکن است برخی از آنان حذف و یا حتی مراسم خاصی به آنها اضافه شود.

سفره عقد در فضای باز

پس از بررسی کلی آداب و رسوم مراحل ازدواج حال به رسوم مراسم عقد به صورت اختصاصی می پردازیم:
همانطور که گفته شد در بیشتر فرهنگ ها هزینه مراسم عقد با خانواده عروس می باشد، البته قابل ذکر است که هزینه های پذیرایی و شام با خانواده عروس است و هزینه هایی همانند دفتر عقد با داماد می باشد.
معمولاً مراسم عقد در دفاتر ازدواج و یا منزل عروس و داماد برگزار می شود.
در برخی مواقع و با توجه به فرهنگ خانواده ها مراسم عقد به صورت جداگانه بین خانواده عروس و داماد انجام می شود.
در جشن عقد عروس و داماد بر سر سفره عقد می نشینند و روی سفره وسایلی دارد که هر کدام نماد خاص خود را دارند.
معمولاً عروس هنگامی که تمام مهمانان آمدند وارد شده و بر سفره می نشیند و داماد در سمت راست عروس باید قرار بگیرد.

آیا می دانید چیدمان سفره عقد چگونه باید باشد

همانگونه که قبل تر گفته شد سفره عقد از دیرباز تا کنون بین ایرانیان رواج داشته است. بهتر است بدانید که از قدیم سفره عقد برای عرض تبریک و آرزوی سعادتمندی و خوشبختی برای زوج جوان به کار گرفته می شده است. هر کدام از اجزای سفره عقد مفهوم خاصی دارد که امروزه بسیاری از دختران و پسران جوان از آنها اطلاع ندارند و تنها می دانند که سفره عقد با آن اجزا فقط باید پهن شود. در واقع گذشتگان ما هر کدام از آن اجزا را به دلیلی روی سفره قرار می دادند که نسل به نسل این اطلاعات از بین رفته و به عادت و رسم تبدیل شده است. حتی امروزه در چیدمان سفره عقد تغییراتی ایجاد شده است، در واقع با وجود ثابت بودن وسایل و استفاده از تمام الزامات سفره عقد، چیدمان آنها را تغییر داده اند. گذشتگان ما طراحی و چیدمان سفره عقد را به بهترین شکل داشته اند که نباید در آن دستی برده شود. مهمترین موارد به کار برده در سفره عقد عبارتند از:

  • قرآن نشانه تأیید وصلت از سوی خدا و طلب برکت و اقبال الهی است.
  • آینه نشانه زلال بودن دل ها  و سعادت می باشد.
  • شمعدان ها نماد روشنایی و گرمی در پیوند هستند.
  • جانماز نشانه رعایت اصول دین در زندگی است.
  • وجود گل های طبیعی و گل آرایی نماد شاد بودن و سرزندگی در زندگی مشترک زوج می باشد.
  • وسایل دیگری نیز باید وجود داشته باشد که هرکدام معنی و نشانه خاصی دارند.

خدمات مجالس

زمان مناسب پذیرایی از مهمانان بر سر سفره عقد چه هنگام است؟

همانگونه که مراسم عقد از مراسم های بسیار مهم به شمار می رود، پذیرایی از مهمانان نیز بر سر سفره عقد در این مراسم بسیار مهم تلقی می شود، بنابراین باید با برنامه ریزی و به صورت کامل و منظم برگزار شود. نکاتی را برای پذیرایی در مراسم عقد باید رعایت نمایید که برایتان آنها را نام می بریم:

  • مکانی که قرار است مهمانان بنشینند اهمیت بسیار زیادی دارد، باید برای مهمانان مکان مناسبی انتخاب کنید تا راحت باشند و در عین حال بتوانید بهترین پذیرایی را از آنها انجام دهید.
  • برای سرو غذا بهتر است از تهیه غذا و کترینگ استفاده نمایید تا نه بوی غذا در محیط خانه بپیچد و نه خود را در دردسر بیاندازید.
  • جهت پذیرایی از مهمانان و شیرین کردن کام آنها پس از گفتن بله از زبان عروس و داماد بهتر است از شیرینی و نوشیدنی های مختلف همانند چای، قهوه، آبمیوه و اسموتی استفاده کنید.
  • پیشنهاد می کنیم جهت شکوه بیشتر و البته راحتی میزبانان افراد حرفه ای و متخصص از تشریفات عروسی برای پذیرایی استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید که با رعایت کردن نکات بالا می توانید بهترین پذیرایی را از مهمانان سر سفره عقد داشته باشید و در عین حال پذیرایی باشکوه و مجلل و به یادماندنی را داشته باشید.




:: برچسب‌ها: تشریفات عروسی, خدمات مجالس, برگزاری عقد, مراسم عقد, سفره عقد ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: